mako קשת

"מי יכול על ישראל" משחק טלוויזיה אינטראקטיבי בהשתתפות הצופים

20 יולי 2017
מטרת הפרויקט:
הקמת מוצר דיגיטלי שיאפשר לצופים בבית להשתתף במשחק טלוויזיה בשידור חי ובסנכרון מדויק אל מול המתמודד באולפן. פיתוח ייעודי לתמיכה במאות אלפי משתמשים בו זמנית.

מי יכול על ישראל, הנו הדור החדש של שעשעוני טלוויזיה בו הצופים לוקחים חלק מרכזי ומשתתפים בשעשועון מהבית. כבר בפגישת התכנון הראשונה יחד עם קשת וצוות מנהלי המוצר ב- mako הבנו כי גם עם כל הניסיון העשיר שיש לנו כבר בפיתוח מוצרים דיגיטליים למסך שני, מדובר על מוצר ייחודי וכי אנחנו הולכים להיות ברי מזל ואולי בין הבודדים בעולם שמפתחים ויוצרים מוצרים בסגנון הזה.  עם אתגרים רבים, מטרות ותחושה של ריגוש כי אנחנו תמיד אוהבים להתמודד עם אתגרים חדשים יצאנו לתהליך האפיון, ליצירת חווית המשתמש ולפיתוח המוצר.

"אנחנו הישראלים חושבים שאנחנו יודעים הכל יותר טוב מאחרים, אז האם אדם אחד יכול לנצח מדינה שלמה?"
תשכחו מכל מה שאתם יודעים על שעשעוני טריוויה, משחק הטלוויזיה החדש הפגיש בכל פעם את המתמודדים באולפן אל מול כל ישראל והצופים בבית, המשחק מחולק לסבבים כאשר בכל סיבוב המתמודד נדרש לבחור קבוצה מולה הוא יתחרה בסבב, למשל עובדי חברת חשמל, סטודנטים וכו'. במידה והמתמודד באולפן מצליח לענות נכון על יותר שאלות מהקבוצה המתחרה, הוא יוכל לעבור לשלב הבא עד השלב הסופי ולנצח את כל ישראל.

תשדיר קידום מהשחק הטלוויזיה "מי יכול על שראל"

"אחד האתגרים שעמדו לפנינו היה אלמנט סנכרון הזמנים, שכן מדובר על משחק מאוד מהיר, המעבר בין שאלה לשאלה בשידור מתבצע בתוך 7 שניות לכל היותר ובהתאם לכך השאלות שהוצגו והקופצו באפליקציה הופיעו בסנכרון כמעט מדויק לשידור."

גיל רבי, מנכ"ל רבי אינטראקטיב

בזמן השידור הצופים בבית הצטרפו ונרשמו דרך האפליקציה והשתתפו במשחק בזמן אמת ובסנכרון לשאלות המתמודד באולפן.  הפיתוח הייעודי של ממשק הדחיפה אפשר למפעיל בחדר הבקרה לצפות בשידור ובמקביל לשלוט ולהציף שאלות חדשות אל האפליקציה לצופים בבית, כך מרגע הלחיצה של המפעיל באופן מיידי צפה שאלה חדשה אל מאות אלפי משתמשים בבית.

 

אם לא די בחווית המשתמש במוצר הדיגיטלי לצופים בבית, השקענו מחשבה ובנייה של ממשק משתמש נוח לתפעול בעבור מפעיל התכנית בחדר הבקרה, שכן הוא צריך להצליח גם לראות את הנעשה באולפן בזמן אמת וגם להיות מסוגל לתפעל את המערכת והמוצר הדיגיטלי במקביל ובצורה מהירה.

הצופים בבית מוזמנים לשחק מול המתמודד באולפן

מנגנון ניהול התכנית למפעיל וממשק הסבבים

מנגנון הניהול שפותח באופן ייעודי אפשר להפקה ולמפעילי התכנית להקים ולבנות את ליינאפ התכנית, להציף תכנים בזמן השידור ולקבל נתונים ישירות לממשק הניהול בזמן אמת אודות כמות המשתמשים המשחקים, המשתמשים המובילים ועוד. כמו כן, ממשק הניהול מאפשר למפעיל לייצר תכנים חדשים תוך כדי השידור ולהציף אותם לאפליקציה, שכן במקרה של שידור חי, לעתים יש שינויים בזמן אמת או אילוצים שונים, המפעיל צריך את הגמישות להתמודד עם שינויי ליינאפ ולהשאיר את הצופים בבית מסונכרנים לנעשה באולפן כל הזמן.

צריכה של מינימום משאבים ותמיכה במאות אלפי משתמשים בו זמנית. בפיתוח מוצרים למסך שני נדרשת חשיבה שונה והסתכלות אחרת לגמרי ממוצרים דיגיטליים סטנדרטים- גם כאן כמו בכל מוצר דיגיטלי חווית המשתמש, איכות המוצר ואופן השימוש בו חשובים מאד אך לא פחות חשוב מכך- אילו משאבים צורך המוצר.

כל שלב בפיתוח המוצר וכל מספר שורות קוד נחקרו ונבדקו מבחינת "עומסים", אנו משתמשים בשפות פיתוח ובשיטות הטובות ביותר ליצירת מוצר דיגיטלי דינמי ומשתנה אך מנגד מוצר "קל" אשר צורך כמה שפחות משאבים.

במסגרת פיתוח המוצר, תכננו והקמנו תשתית, סביבת שרתים ייעודית וחכמה בחברת הענן של אמאזון, כל זאת תוך תמיכה של נציגי אמאזון ישראל שמלווים אותנו כבר מספר שנים בתחום מסך השני. הסביבה שהקמנו דינמית ומאפשרת לנו לתמוך במאות אלפי משתמשים שמשחקים בו זמנית ואף להיות גמישים בזמן התכנית לתמוך בעוד אלפים נוספים באם יצטרפו במהלך התכנית.


עם סיום פיתוח המוצר, ערכנו פיילוט ובדיקות עומסים מקיפות המדמות מליוני משתמשים המשחקים איתנו בזמן אמת, נרשמים, עונים על שאלות, מרעננים את העמוד, נכנסים ויוצאים ועוד מצבי קצה נוספים אל מול ממשקי הניהול.

 

אייל קיציס מסביר על השימוש במוצר בשידור בפייסבוק

נתונים בזמן אמת אל חדר המצב 

כחלק מפיתוח המוצר, פיתחנו מנגנון סטטיסטיקה וייצוא של נתונים בזמן אמת מהמערכת אל חדר המצב של התכנית, כך במהלך כל תכנית הפנה מחנה התכנית אייל קיציס אל לירון ויצמן בחדר המצב, שם זכו הצופים בבית להתעדכן בתוצאות שלהם, בצופים המובילים שהצליחו לענות על הכי הרבה שאלות נכון ולקבל עוד נתונים סטטיסטים מהשתתפות הצופים בבית באפליקציה.

ייצוא של נתונים בזמן אמת היווה אתגר נוסף, שכן בניגוד למוצרים דיגיטליים סטנדרטים, כאן מדובר על כמויות של מידע שמתקבל בזמן אמת ומוצג בשידור חי, עיכוב בנתונים עלול להביא להצגת נתונים לא עדכניים ולכן נדרשה חשיבה קפדנית ופיתוח חכם של המוצר כך שיוכל לעמוד בעיבוד כמויות המידע בזמן אמת אל מול בסיסי הנתונים.

 

חדר המצב שהציג נתונים בזמן אמת

היכולת להתמודד עם תקלות בזמני שידור חי ותהליך ההכנה לשידור

בניגוד למוצרים דיגיטליים סטנדרטים, כאשר מדווחת תקלה כלשהי במוצר, ניתן לבצע הליך של מחקר והעלאת גרסה עדכנית עם התיקון, במוצרים למסך שני היכולת לתקן או לפתור בעיות קוד כמעט שואפת לאפס, שכן מאות אלפי משתמשים נמצאים במוצר בזמן אמת, השידור בטלוויזיה -  הכל קורה כאן ועכשיו ואין אפשרות שניה - כך מעבר לעבודה כי ביצענו תהליכי QA קפדניים ומשמעותיים, למדנו, תכננו ובנינו מצבים שונים אשר עלולים להתרחש בזמן השידור ובנינו תרחישים מוכנים של אופן ההתמודדות עם תקלות ממגוון סוגים, כמובן שלא ניתן לראות את הנולד ולהצליח להתכונן לכלל התרחישים האפשריים, אך היכולת שלנו להתמודד עם בעיות הייתה איכותית והיוותה חלק משמעותי מהפרויקט.

פיתחנו מנגנונים חכמים שאפשרו לנו לבצע ניטור אודות השימוש של המשתמשים והצופים בבית במוצר הדיגיטלי, באיזו מהירות המוצר נטען לצופים, לכמה משתמשים מתוך מאות אלפי המשתתפים המוצר לא עבד בצורה תקינה וכו'.

כמו כן, בזמני השידור, ביצענו ניטור של סביבת השרתים, בסיסי הנתונים והעומס שנוצר עליהם בכל זמן נתון.

משחקי האימון

לקראת השקת התכנית ע"י קשת, שחררנו את משחקי האימון. מדובר על מוצר דיגיטלי בעל חווית משתמש זהה למוצר של השידור החי, אך בניגוד לשידור החי שם המוצר בסנכרון לנעשה באולפן, משחקי האימון אפשרו למשתמש לשחק בזמן שלו ולהתאמן לקראת התכנית. משחקי האימון קודמו באתר mako וע"י תשדירי פרסומת בקשת.

Rabbi Interactive Agency 2004-2017 © 077-400-6919 hello@rabbi.co.il פייסבוק +Google מפת אתר english