EBU ותאגיד השידור הישראלי

פיתוח משחק דוז או בוז בעבור האירוויזיון

11 מרץ 2019

בפעם הראשונה בתולדות האירוויזיון נחשפו שירי התחרות ללא שמות המבצעים או המדינות מהם הם מגיעים במשחק דיגיטלי שיצרנו. המשחק עלה באתר הגלובלי ובאפליקציה של האירוויזיון, המהלך זכה ליחס תקשורתי משמעותי ברחבי אירופה והוכתר בעיתונות כ-"ממציא מחדש את האירוויזיון".

Douze or Boos Game, Eurovision 2019

העובדה שאירוע האירוויזיון מתקיים בישראל הובילה אותנו לייצר מוצרים לפני שידענו מה נעשה איתם בפועל. כאשר נפגשנו עם חטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור לקראת האירוויזיון, כבר הגענו עם הקונספט של המשחק "דוז או בוז" שיצרנו כמה שבועות לפני הפגישה, הקונספט היה ברור, חושפים את השירים בפעם הראשונה לציבור באירופה מבלי האפשרות לקשר את השירים למדינה ובעצם לנתק את כל הדעות הקדומות שיש לכל אחד מאיתנו לגבי כל מדינה. 

חיפשנו לייצר מוצר אינטראקטיבי שיאפשר לציבור באירופה להאזין בפעם הראשונה לשירי האירוויזיון בצורה נקיה וללא פוליטיקה, לבחור את השירים שכל אחד באמת אוהב.

לשמחתנו חטיבת הדיגיטל בכאן וגם איגוד השידור האירופי (EBU) אהבו את הקונספט ובפעם הראשונה בתולדות האירווייזון, נחשפו שירי התחרות באתר ובאפליקציה הרשמית של האירוויזיון ללא שמות המבצעים או המדינות מהם הם מגיעים במשחק "דוז או בוז?" (Douze or Boos) שפיתחנו.

המשחק אפשר להאזין למספר שניות מכל שיר בפעם הראשונה מבלי לדעת לאיזו מדינה השיר שייך, המשתמשים סימנו אילו שירים הם באמת אוהבים ורק בסוף גילו לאילו מדינות שייכים השירים שהם אהבו.

המוצר שזכה להצלחה ברחבי אירופה עזר לנו להציע לאיגוד השידור האירופי מוצרים נוספים לאחר מכן ובעצם "דוז או בוז" הוא המוצר הדיגיטלי הראשון מבין מספר מוצרים משלימים שהקמנו בעבור "תאגיד השידור הישראלי כאן" ואיגוד השידור האירופי. 

"חיפשנו פתרון שינתק את הקשר בין המדינות לתוכן המוזיקלי עצמו" מספר גיל רבי, מנכ"ל סוכנות הטכנולוגיה רבי אינטראקטיב. "הרי לא פעם אנחנו אוהבים או שוללים את השירים בגלל החיבור שלהם למדינה כלשהי. תכננו את המוצר ברוח של אהבה למוסיקה, מתוך כוונה להתרחק מהשפעות זרות כמו פוליטיקה. מה שיאפשר למעריצי התחרות להתחבר לשירים האהובים עליהם ללא דעות קדומות. המוצר שפיתחנו מאפשר לבחור בצורה אמיתית את השירים שכל אחד אוהב והיתרון האמיתי שבכל אירופה שמעו את השירים בפעם הראשונה במוצר שלנו, בצורה נקיה".

 

  • גיל רבי
    האזינו לראיון של גיל רבי מנכ"ל רבי אינטראקטיב לתכנית צבע הכסף ברשת ב' על המהלך והמוצרים לאירוויזיון
 

היחס של התקשורת באירופה למשחק החדש

בתקשורת באירופה הוכתר המשחק כ-"ממציא מחדש את האירוויזיון", בלי לדעת מהי המדינה, בלי לדעת איך נראים הנציגים - מהו השיר האהוב עליכם באירוויזיון? הכירו את ''דוז או בוז'', המשחק החדש של האירוויזיון, שמאפשר לכם לבחור את הזוכה שלכם נטו לפי השיר. כותרות נוספות שניתנו למשחק בעיתונות הגלובלית "האם פיתוח ישראלי ישים סוף לפוליטיזציה של האירוויזיון?", דבר שהוביל גם לשיח על הטכנולוגיה הישראלית באופן כללי ולא רק על המוצר הספציפי שפיתחנו.

הצגת המשחק באתר הרשמי של האירוויזיון
הצגת המשחק באתר הרשמי של האירוויזיון

גם התקשורת הישראלית סיקרה את השקת המוצר ובזכות מנגנון הסטטיסטיקה שפיתחנו יכלו בתאגיד השידור ובאיגוד השידור האירופי לספק נתונים סטטיסטים אטרקטיבים לכתבי האירוויזיון, בין השאר על העדפות של הציבור לשירים על פי כל מדינה, אילו שירים אהבו הכי הרבה ברחבי אירופה ונתונים נוספים אשר יכולים להוות ערך סטטיסטי להתבסס עליו.

דוז או בוז בחדשות 12

מיתוג המשחק

כדי ליצור ייחודיות ובשל ההנחה כי לוגו האירוויזיון יופיע ברחבי הרשת לעיתים תכופות עם תכנים משתנים, יצרנו למשחק מיתוג משלו תוך כדי שימור השפה הגרפית של מותג האירוויזיון. יצרנו לוגו ייחודי למשחק ששמו דוז או בוז (על שם הדוז פואה – 12 הנקודות שכל מדינה מייחלת לקבל באירוויזיון) בגרסה באנגלית וגרסה נוספת לקהל הישראלי.

המשחק שעלה גם באתר הגלובלי של האירוויזיון וגם באתר של "כאן" תאגיד השידור הישראלי הוצג בנראות שיצרנו ועם באנרים שעוצבו על ידנו כדי לשמר את האחידות של נראות המשחק ברחבי הרשת.

לוגו המשחק באנגלית ובעברית
לוגו המשחק באנגלית ובעברית

חווית המשחק

כדי לייצר חווית משחק מהנה יצרנו ממשק אינטראקטיבי חוצה פלטפורמות בעבור מכשירי מובייל, דסקטופ ולמסכי מגע וטלוויזיות. הממשק מציג כל שיר בכרטיסיה נפרדת ושעון עצר שסופר לאחור כמה זמן נותר להאזין לשיר שמתנגן ברקע, המשתמש יכול לגרור את הכרטיסיה ימינה או שמאלה או להשתמש בכפתורים שעיצבנו במיוחד ברוח האירוויזיון ולהחליט אם הוא אוהב את השיר או לא, מיד לאחר מכן תיפתח כרטיסיה נוספת שמחכה מאחורה ותתחיל לנגן את השיר הבא.

המעברים בין הכרטיסיות והשירים כוללים מעברי סאונד חלקים כדי לייצר את תחושת הרציפות במשחק והכרטיסיות מתחלפות בצורה אנימטיבית ומהירה. חשבנו גם על משתמשים "חסרי סבלנות" שרוצים להתקדם מהר יותר ויכולים לגרור ולדלג על השירים בכל רגע.

בסיום המשחק, מוצגת למשתמש הרשימה של השירים אותם הוא אהב יחד עם שם המדינה והמבצע, בעצם רק בסוף המשחק המשתמש זוכה להיחשף למדינות ולבחירות שלו. הוא יכול לשתף את הרשימה שלו עם חברים, או להאזין בפלייליסט מיוחד בספוטיפיי. 

 

חווית המשחק דוז או בוז חוצה פלטפורמות
חווית המשחק דוז או בוז חוצה פלטפורמות

המשחק על מסכי מגע במסיבת העיתונאים ובמתחמי המשלחות

השקת המוצר נעשתה במסיבת העיתונאים שנערכה בתל אביב ע"י הפקת האירוויזיון אליה הגיעו עיתונאים מרחבי אירופה, מנחי האירוויזיון ונציגי המשלחות השונות, שם בנוסף לתכנים נוספים הוצג המשחק ומשתתפי האירוע יכלו לשחק ולהשתתף במשחק "דוז או בוז" במסכי מגע שהוצבו במתחם.

בנוסף, הוצבו ע"י הפקת האירוויזיון מסכי מגע נוספים במתחמי המשלחות ואיפשרו לצוותים השונים לשחק גם, מהלך שהוביל לעניין רב ושיח בין אנשי האירוויזיון לדורותיהם.

 

אסי עזר, מנחה האירוויזיון משחק "דוז או בוז" במתחם מסיבת העיתונאים

אסא ארבל, מנהל מחלקת המוצרים של כאן הציג את המוצר הדיגיטלי בפתיחתו של האקתון האירוויזיון הייחודי שנערך ע"י כאן ואיגוד השידור האירופי במתחם מיקרוסופט, מיד לאחר מכן גם גיל רבי, מנכ"ל החברה ששימש כמנטור במהלך האקתון, עלה להציג את האתגרים השונים בפני משתתפי האקתון.

אסא ארבל, מנהל מחלקת המוצרים של כאן מציג את המוצרים שפיתחנו לאירוויזיון
אסא ארבל, מנהל מחלקת המוצרים של כאן מציג את המוצרים שפיתחנו לאירוויזיון
גיל רבי, מנכ
גיל רבי, מנכ"ל רבי אינטראקטיב בהאקתון אירוויזיון 2019

ממופע טלוויזיוני אהוב לחוויה דיגיטלית

"כגוף השידור המארח, כאן דיגיטל רואה בשנת האירוויזיון הזדמנות מצוינת להשקת כלים ופיצ'רים חדישים שיהפכו את האירוויזיון ממופע טלוויזיוני אהוב לחוויה דיגיטלית שלא נראתה כמותה" מסביר אלעד טנא, סמנכ"ל חטיבת הדיגיטל. "בהמשך לפעילות האירוויזיון שלנו בסושיאל הכוללת יצירת תוכן סביב התחרות, הקמת אתר אירוויזיון ותפעול פלטפורמות אירוויזיון הפונות לישראל ולחו"ל".

בלוגרית מאוקרניה מנסה את דוז או בוז

בלוגר רוסי נתן לאמא שלו לשחק בדוז או בוז והעלה לרשת

מהכוכב הבא לאירוויזיון ועד האירוויזיון עצמו

מבחינתנו פיתוח המוצרים לאירוויזיון מהווים סגירת מעגל משמעותית שכן דרך האפליקציה שפיתחנו בעבור קשת לתכנית הכוכב הבא לאירווייזון, בחר הציבור הישראלי את קובי מרימי ונטע ברזילי כנציגים של ישראל באירוויזיון, כך שלהמשיך ולפתח מוצרים גם לאירוע האירוויזיון עצמו היה מרגש מאד לצוות המשרד.

עבורנו, לא מדובר במוצר הראשון שפיתחנו בעבור כאן ובעבור אירוע האירוויזיון, לקראת התחרות הקודמת פיתחנו אפקט מציאות רבודה לפייסבוק ולאינסטגרם שמאפשר למצולם להיראות כמו נטע ברזילי.  המוצר שהקמנו נועד לתמוך בשיר Toy עוד לפני האירוויזיון וזכה לשיתופים רבים בעולם עוד לפני הזכייה הגדולה.

אתגר הנגשת המוצר

כחלק אינטגרלי מערכי הליבה שנבחרו ע"י תאגיד השידור הישראלי ועם ההצהרה על "האירוויזיון המונגש בהיסטוריה" בו יונגשו גם השידורים עצמם לאוכלוסיות נוספות, נחשפנו לאתגר משמעותי שכן בניגוד לאתרי אינטרנט אינפורמטיביים, במקרה הזה נדרשנו להנגיש משחק שמשלב האזנה לסאונד ומשחק שכל החוויה שלו מתבצעת ע"י מסכי מגע ו- touch. 

ביחד עם חברת A-2-Z שהיוותה הזרוע שבדקה והנפיקה דוח הנגשה למוצר שפיתחנו, הצלחנו להנגיש את המשחק בצורה מלאה ולאפשר משחק מלא דרך המקלדת או בעזרת "קורא מסך" לאוכלוסית מסוגים שונים.

 

לוגו המשחק שיצרנו כדי לייצר בידול וייחודיות בין שאר תכני האירוויזיון ברשת לבין Douze or Boos
לוגו המשחק שיצרנו כדי לייצר בידול וייחודיות בין שאר תכני האירוויזיון ברשת לבין Douze or Boos
Rabbi Interactive Agency LTD 2004-2024 ©